De kleuren staan symbool voor de acht krachten van sociale vorming. Ze vormen samen een windmolen. Deze heeft betekenis: het kind staat centraal, de ouders en de school draaien eromheen. Alles blijft daardoor in beweging.
Kracht 1: Ik ben mezelf
Alles start vanuit jezelf. Iedereen is uniek. Wie ben jij? Hoe laat je jezelf zien aan anderen? In al je contacten neem je jezelf mee en je kunt pas goed met een ander omgaan, als je ook met jezelf kan omgaan. Welke talenten heb je? Kun je jezelf accepteren en waarderen, met al je kwaliteiten en wat je nog wilt leren? Dit gevoel van eigenwaarde en liefde voor jezelf begint op het moment dat je als kind diep van binnen weet dat er van je gehouden wordt; en dat jij van jezelf mag houden precies zoals je bent. Kinderen hebben van nature de drang om het beste in zichzelf tot uiting te brengen, om te worden wie ze in diepste wezen zijn. Ze hebben ons nodig om hen daarbij te helpen. Het leukste dat je kunt worden is jezelf.
Kracht 2: Eerlijk zijn
Dit thema heeft niet alleen met jezelf te maken, maar ook met het contact dat je met een ander hebt. Eerlijkheid is daarbij een belangrijke waarde. Wat is waar voor jou? Iedereen heeft een geweten, een soort binnenstem die je waarschuwt als je iets doet of zegt. Bijvoorbeeld als iets niet strookt met je eigen gevoel voor waarden of dat van de groep waarin je leeft. Bij dit thema hebben we het ook over emoties en gevoelens. Het eerlijk uiten van gevoelens leidt tot een kwetsbare opstelling. Kwetsbaarheid roept heel snel eerlijkheid op. Daardoor ontstaat meer begrip voor elkaar, wat kan leiden tot de oplossing van conflicten.
Kracht 3: Rekening houden met elkaar
Dit thema gaat over respect en ook over vriendschap. In het woordenboek staat voor respect: eerbied, ontzag, bewondering. Respecteren betekent: eerbiedigen, naar iemands wens handelen. Je kunt pas respect hebben voor een ander als je respect hebt voor jezelf. Zelfrespect komt bij kracht 1 en 2 aan de orde. Vervolgens kijken we met respect naar de ander en willen we accepteren dat een ander anders is en dat dat goed is, zonder oordeel.
Kracht 4: Samenwerken en elkaar helpen
Het is onze uitdaging om samen te ontdekken hoe de krachten van de Kracht van 8 doorwerken in speel- en leersituaties. Iedereen is even waardevol in een samenwerkingssituatie. Je kunt van elkaar leren en je kunt elkaar helpen. Plezier, overleg, creativiteit, eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn een uitvloeisel hiervan.
Kracht 5: Luisteren naar elkaar
‘Luisteren is het begin van begrip’. Deze uitspraak brengt ons bij het wezenlijke doel van communicatie: elkaar écht verstaan. Het vermogen om te horen is hiervoor niet genoeg; echt luisteren is ontvangen. Effectief luisteren brengt de behoeften en wensen van jezelf en de ander aan het licht.
Kracht 6: Zeggen wat we graag willen
Het is niet vanzelfsprekend dat de ander jouw wensen weet en begrijpt. Vertel hem dus wat je wensen zijn, maar doe dat met respect. Dan kan het leiden tot begrip en een welwillende houding. We willen er de nadruk opleggen dat het goed is om altijd vanuit positiviteit te spreken: zeg dus wat je wel wilt, en niet wat je niet wilt. Bijvoorbeeld: “Ik wil dat je aardig tegen me doet” in plaats van: “Ik wil niet dat je me slaat”.
Kracht 7: Laten we op nieuw beginnen
Als er een conflict is zijn de voorgaande krachten te gebruiken om tot de kern van het conflict te komen. De laatste stap is dan: elkaar vergeven en opnieuw beginnen. Elkaar vergeven is nog niet zo gemakkelijk. Maar het geeft wel een gevoel van ruimte en vrijheid om verder te kunnen leven. We hoeven niet altijd te weten hóe we kunnen vergeven, als we maar bereid zijn óm te vergeven.
Kracht 8: Iedereen hoort erbij
Elk mens is altijd deel van een groep; je gezin, je vrienden, de klas, je club, je volk, de wereld. Binnen die groep willen we ons evenwicht vinden en gelukkig worden. Dat gaat echter niet vanzelf. Het vereist van ons inzet en actie, oftewel hard werken, aan de bovenstaande krachten. De uitkomst is: de Kracht van 8!