Download hier onze schoolgids 2023-2024

Wij zijn een openbare school

Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, van elke afkomst, elk geloof en elke cultuur. De openbare school leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. We besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en de verschillen tussen kinderen; maar zonder voorkeur voor één bepaalde richting of mening. De openbare school heeft aandacht en ruimte voor iedereen. Niet apart, maar samen!

OOZ

De Oosterenkschool is deel van de Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio (OOZ). Daarbij horen nog dertig andere basisscholen, acht scholen voor voortgezet onderwijs en twee scholen voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs. Daardoor is het gemakkelijk, na de basisschool, of tussentijds, door te stromen.
Meer informatie over OOZ.

Licht op de Oosterenk

Op het gebouw van De Oosterenk staat een kunstwerk gemaakt door Robert Vulkers. Het is tevens het logo van onze school en bestaat uit een reeks van pictogrammen die met elkaar het maken van licht laten zien op een manier die iedereen kent: zoals dat gaat op een fiets. Het licht is daarbij een beeld voor het krijgen van een idee, de climax van een inspanning of ontspanning.

Fietsen: een wonderbaarlijke, gezonde en plezierige manier van voortbewegen. De fiets zelf is één grote optelsom van uitvindingen en ideeën: de kogellagers in de pedalen, de ketting, het wiel, de dynamo en de gloeilamp.

Het kunstwerk laat de samenhang van al die onderdelen zien. Het laat oorzaak en gevolg zien. Het brengt een ingewikkelde zaak terug naar een begrijpelijke eenvoud, zodat je het vervolgens nooit meer vergeet.

Zoals je fietsen ook nooit meer verleert….

De Oosterenk begon waarschijnlijk in de Zwolse binnenstad.

Vanuit de Praubstraat verhuisde de school in 1934 naar de Bagijnesingel, een locatie net buiten de stadsgracht.

In 1949 werd de school opnieuw verplaatst. Nu naar de Herfterweg in een zogenoemde ‘Finse school’, waar de school het kenmerk XXV droeg omdat in de periode 1922 tot 1957 scholen werden aangeduid met een Romeins cijfer of met een letter.

Daarna kreeg onze school de naam die zij nu nog draagt: De Oosterenk.

In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende groepen:

Meester Matthijs: groep 1/2a
Juf Anouk/juf Sylvia: groep 1/2b
Juf Mascha: groep 3
Juf Leonoor/ juf Sylvia: groep 4/5
Meester John: groep 6/7 (vervanging door juf Lianne en vacature)
Juf Marion: groep 7/8

Juf Lammy: onderwijsassistent in de bovenbouw en leerkracht van onze plusgroep.
Juf Esther: onderwijsassistent in de onderbouw.

Lestijden:
Maandag:8.30-14.30